Nej till lupiner och gullris

Från och med den 15 maj 2026 är blomsterlupin, sandlupin och kanadensiskt gullris (se bilder nedan) upptagna på den nationella förteckningen över invasiva främmande arter. Naturvårdsverket har informerat om detta och gett ut riktlinjer för hur vi ska hantera dem.

Det innebär att vi behöver vara uppmärksamma på hur vi hanterar dessa växter på våra lotter. Enligt de nya riktlinjerna får man inte avsiktligt låta lupinerna och gullriset reproducera sig, växa, odlas eller släppas ut i naturen.

För oss med kolonilotter gäller ingen skyldighet att utrota lupinerna eller gullriset på den egna lotten. Däremot är det viktigt att vi alla hjälps åt att se till att de inte sprider sig. Vi kan till exempel plocka bort blommorna innan de hinner bilda frön.